• 22 مهر، 1400
  • اخبار و مقالات

پرواز، چیزی که برای بشریت تبدیل به رویا شده بود امروزه با کمترین هزینه امکان پذیر شده است. آنچه در این نوشته قرار است به آن بپردازیم هواپیمای فوق سبک و موارد استفاده از این هواپیمای کوچک است. در یک تعریف کاملا کوتاه و خلاصه هواپیمای فوق سبک به وسیله پروازی کوچکی گفته میشود که مسافرینش عموماً یک یا دو نفره یا چهارنفره هستند. این نوع پرواز همانطور که باید از کوچک بودن و تعداد افراد حضور در کابینه اش متوجه شده باشید یک هواپیمایی مسافرتی با توان قدرتی تحمل طول پروازی بالا نیست. در ادامه با ما همراه شوید تا بیشتر در مورد این وسیله اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

موارد استفاده از هواپیماهای فوق سبک

حداکثر وزنی که یک هواپیمای فوق سبک میتواند تحول نماید 500 کیلو گرم می باشد یعنی اگر قرار است 4 نفر با  این هواپیما پرواز کنند باید مجموع وزن آنها 500 کیلو گرم باشد.  از این وسیله کوچک پروازی میتوان در موارد مختلفی مورد استفاده قرار داد. از جمله این موارد میتوان به استفاده در پروازهای کاری شخصی، گشت زنی برای بررسی و حفاظت از محیط زیست یا سمپاشی و برخی کاربردهای نظامی،  محموله های شناسایی، بسته های فوریت های پزشکی، انتقال محموله های پستی، امکان اجرای مأموریت های گشت و مراقبت و پروازهای تفریحی و ورزشی از جمله قابلیت ها و کاربردهای این هواپیما استترابری سبک برای امور پستی، پرواز ایمن در ارتفاعات پایین، سهولت و در موارد آموزشی آموزشی، فرود و برخواست در کمترین مسافت و … اشاره کرد.

تاثیر استفاده از هواپیمای فوق سبک برای توسعه گردشگری

همانطور که در بالا اشاره کردیم این هواپیما میتواند در موارد تفریحی و گردشگری مورد استفاده قرار بگیرد. هواپیماهای فوق سبک از جمله وسایل حمل و نقلی میباشند که سفر را تسهیل بخشیده و  منجر به توسعه گردشگری هوایی بالاخص برای جذب گردشگران خارجی می شوند. به خاطر داشته باشید که دید از بالا به شهر یا جاذبه های گردشگری و مناطق بکر جذابیتی خاصی دارد. کشورمان ایران به خاطر داشتن جاذبه های طبیعی زیبا میتواند به خوبی با پوشش دهی این مناطق تحت پرواز هواپیماهای فوق سبک در توسعه گردشگری موثر عمل کند.

علت پایین بودن هزینه خرید هواپیمای فوق سبک

این هواپیما عمدتاً با ابزارهای دستی و مواد بسیار سبک اما به اندازه کافی مقاوم مانند انواع کامپوزیت‌ها، چوب‌های مقاوم، مواد پلاستیکی و فلزات سبک ساخته شده است. به دلیل اینکه قیمت تمام شده هر فروند از آن‌ها نیز در قیاس با هواپیماهای بزرگتر  بسیار پایین است میتوان در موارد مختلفی که به پرواز احتیاج است برای پایین آوردن هزینه ها استفاده کرد. علاوه بر هزینه پایین در ساخت،  هزینه‌های تعمیرات و مصرف سوخت کم در این هواپیما استفاده از آن را بسیار به صرفه کرده است . 

فهرست فرودگاه‌های فعال فوق سبک

در برخی شهرها برای انجام پرواز توسط هواپیماهای فوق سبک یکسری فرودگاه‌ ها تعبیه شده است  که  پرواز تفریحی، آموزشی و سایر خدمات مربوط هوانوردی عمومی در آن انجام میشود که در زیر لیست فرودگاه های مربوط به این پرواز را آورده ایم:

گلبهار مشهد

آزادی قزوین

زرقان شیراز

بلند پرواز (ایوانکی)

افشید کرمان

رامسر

نوشهر

ایلام

ارومیه

جلفا (cease)

کاشمر

دزفول

نیشابور

پیام کرج

تبریز سهند

بجنورد

اصفهان

شهرکرد

خدمات ویژه قزوین

یاسوج

کیش

زنجان

همدان

نمک آبرود

امتیاز 2.8/5