• 19 مهر، 1400
  • اخبار و مقالات

موتور در هواپیما را میتوان به قلب و سیستم گردش خون در بدن تشبیه کرد آیا انسان میتواند بدون قلب و سازوکار آن به بقا ادامه دهد؟ اینکه تمام اعضای بدن سالم باشند اما قلب که به گردش در آورنده خون در تمام اعضای بدن است و آنها را تقویت می کنند در بدن از کار بیفتد ایا بدن قادر به ادامه حیات خواهد بود؟ مسلما خیر.

موتور هواپیما یا هر دستگاه دیگری بدون وجود موتور و چرخند سرعت قدرت امکان انجام وظیفه مربوط به خود را نخواهند داشت. چرا که موتور در هواپیما به مثابه قلب در بدن عمل می کند و وجودش یک امر حیاتی و الزامی برای هر هواپیمایی است. هیچکدام از اتفاقاتی که ما در پرواز با هواپیما شاهد ان هستیم بدون وجود موتور امکان پذیر نخواهد بود. در ادامه این متن با ما همراه شوید تا به شما نکاتی را در این زمینه گوش زد نماییم.

انواع موتورها در هواپیما

موتور توربوشفت که بیشتر در هلیکوپترها مورد استفاده است.

موتور های پیستونی در هواپیماهای سبک با سرعت و سقف پرواز کم مورد استفاده قرار می گیرد.

موتور توربوپراپ بیش تر در هواپیماهای باریو مسافربری کوچک کارساز هستند.

موتورهای توربوفن بیش تر در هواپیماهای مسافر بری بزرگ و هواپیماهای نظامی مورد استفاده قرار میگیرند.

موتور توربوجت در برخی هواپیماهای جنگی به کار گرفته می شوند.

نحوه چک و سرویس کردن موتور هواپیما

موتور در هواپیما نیز ممکن است به مروز زمان نیازمند تعییر شوند. لذا برای تعمیر و در نهایت چک و سرویس کردن موتورهای هواپیما مقامات فرودگاهی، سازمان های ایمنی پرواز و سایر اپراتورهای هواپیما بر این امر نظارت می کنند. چرا که مسله تعمیر موتور و چک سلامت آن امری ساده و پیش و پا افتاده ای نیست. این تیم با بررسی های لازمه به چک کردن زمان مشخص تعمیر و مطابق با دستورالعمل های خاص اطمینان و صحت چک سرویس موتور را تایید می کنند. اگر هم هواپیمایی به موقع این بررسی ها را انجام ندهد، قطعا از پرواز آن جلوگیری می شود. سرویس و بررسی موتور هواپیما و داشتن سایر مولفه های سلامت پرواز بر حسب چرخه پرواز انجام می شود. بر این اساس که روی هر موتور باید پس از تعدادی از چرخه های پرواز، تعمیر و نگهداری جزئی یا اصلی باید صورت بگیرد.

آیا هواپیما بدون موتور هم کار می کند؟

همانطور که اشاره شد موتور هواپیما یک امر ضرور در این وسیله هیجان انگیز است. اما در مواد و مدت زمان کوتاهی در طول پرواز یا هنگام کم کردن ارتفاع و فرود اظطراری امکان کار کردن هواپیما بدون موتور امکان پذیر است. در وضعیت فلایت آیدِل حرکت موتور به صفر می رسد. به گونه ای که میتوان گفت موتور از کار افتاده است. در این حالت موتور در هواپیما به سیستم های حیاتی قدرت می دهد اما هیچ گونه فشاری را  ایجاد نمی کند. تا حدی که میتوان گفت در این وضعیت حتی مسافران متوجه این اتفاق نمی شوند.

سخن پایانی

با توجه به مواردی که گفته شد باید خاطر نشان سازیم که هواپیماها معمولا دارای سه موتور هستند که در صورت خراب شدن هر کدام از موتور ها و از کار افتادن انها در طول پرواز اصلا نگران نباشید چرا که برای انجام فرود اضطراری در صورت خراب شدن موتور تنها یک موتور برای نجات پرواز کافیست.

امتیاز 2.79/5