• 14 دي، 1400
  • اخبار و مقالات

در زمان های دور  پرواز، جزعی از رویاهای بشر بود است که امروزه با پیشرفت تکنولوژی، رویای پرواز به حقیقت پیوسته است و با انواع وسایل پروازی مانند هلی‌کوپتر، هواپیماهای سبک، سنگین و… امکان پرواز فراهم شده است. در واقع این وسایل های پروازی به تنهایی قادر به پرواز نیستند بلکه باید هدایتگری آنها را به اوج آسمان به پرواز درآورد که این وظیفه به عهده خلبان میباشد. خلبان بالاترين فرد در سيستم هدايت، كنترل و نظارت هواپيما است که پس از گذراندن دوره های تخصصی خود توانسته وارد این شغل سرشار ازهیجان شود. حالا سوال اینجاست آیا پرواز تفریحی بدون داشتن مدرک خلبانی امکان پذیر است؟ مسلما جواب خیر است. همان طور که برای رانندگی با ماشین نیاز به گواهی نامه داریم در خلبانی هم نیاز به گواهی نامه داریم و همان طور که برای رانندگی با ماشین های سنگین به گواهی نامه خاص خود نیاز داریم برای خلبانی هم نیز به گواهی نامه های خاص خود نیاز داریم.

مدرک پی پی ال یا گواهینامه شخصی : اولین مرحله در رسیدن به آرزوی پرواز و خلبان شده گذراندن این دوره و دریافت مدرک پی پی ال است. همانطور که از نامش پیداست این گواهینامه به صورت شخصی میباشد و شما اجازه هیچ گونه در آمدی از این نوع پرواز را ندارید و به صورت تفریحی و علاقه ایی که به پرواز دارید میتوانید از آن بهره ببرید. در این دوره شما 50 ساعت پرواز را تجربه می کنید.

مدرک سی پی ال یا گواهینامه تجاری : شما پس از دریافت مدرک پی پی ال میتوانید با آموزش های بیشتر مدرک سی پی ال را دریافت کنید و هواپیماهای نیمه سنگنین را هدایت کنید. با دریافت این مدرک میتوانید به شهرها و کشورهای مختلفی سفر کنید و منابع درآمدی را برای خود کسب کنید.

مدرک آی آر یا گواهینامه اجازه پرواز کور : در حین پرواز همیشه شرایط جوی هوا آرام نیست گاهی شرایط های ویژه ایی به وجود می آید که یک خلبان ماهر با گذراندن دوره آموزش خلباني آی آر میتواند با مهارت کافی آن را کنترل کند. و همواره در این دوره آموزش هایی در قبال عملکرد ابزار آلات دقیق پرواز و نشانه های رادیویی انجام میگیرد.

پرواز با هواپیمای سبک و فوق سبک :

شاید شما هم هواپیماهایی به اسم ملخی شنیده باشید که اینها همان هواپیماهای سبک و فوق سبک هستند که به صورت تک موتوره با حداقل 4 سرنشین و 500کیلو وزن میباشد. در ساخت این هواپیماها عمدتا انواع کامپوزیت‌ها، چوب‌های مقاوم، مواد پلاستیکی و فلزات سبک بکار رفته است که این موادها در حینی که بسیار سبک هستند بسیار مقاوم هستند و در مقایسه با هواپیماهای بزرگ از قیمت مقرون به صرفه تری برخوردار است. یکی دیگر از ویژگی این هواپیماها را میتوان هزینه پایین تعمیرات و مصرف سوخت کم آن دانست. هواپیماهای سبک و فوق سبک کاربردهای فراوانی دارند که میتوان از جمله گشت زنی برای بررسی و حفاظت از محیط زیست یا سمپاشی و برخی کاربردهای نظامی،  محموله های شناسایی، بسته های فوریت های پزشکی، انتقال محموله های پستی، امکان اجرای مأموریت های گشت و مراقبت و پروازهای تفریحی و ورزشی را نام برد. همچنین میتوان برای کسب درآمد بیشتر و جذب توریست های خارجی، از آن برای نشان دادن مناطق جذاب کشور ایران عزیزمان بهره برد.

پرواز تفریحی بدون داشتن مدرک خلبانی با شبیه ساز پرواز :

اگر در خواب ها و رویاها بشر همواره در پی پرواز کردن بوده است، امروزه با شبیه ساز پرواز این رویا تحقق یافته است. ما می توانیم با استفاده از شبیه ساز پرواز، تفریح و تجربه ای هیجان انگیز را برای خود رقم بزنیم که همواره در یاد ما ماندگار باشد. شبیه ساز پرواز نرم افزار یا دستگاهی است که هواپیما و شرایط پرواز آن را شبیه سازی می کند و هر آنچه که در پرواز میخواهید تجربه کنید اعم از چگونگی پرواز هواپیما، پاسخ هواپیما به کنترل های خلبان، تاثیر سیستم های هوانوردی بر پرواز و واکنش هواپیما به عوامل خارجی نظیر چگالی هوا، بارش و وزش باد را برای شما فراهم میکند. نرم افزار شبیه ساز طوری طراحی شده است که تمامی کشورهای جهان، شهرها و فرودگاه ها کاملا مطابق با آن میباشد و اگر دو عکس واقعی و شبیه سازی شده را در کنار یکدیگر قرار دهید مشاهده خواهید کرد که تمامی سیستم های شبیه سازی شده همانند واقعیت می باشند. شبیه ساز با اینکه یک پرواز واقعی نیست اما میتوان با آن آمادگی برای موقعیت های اضطراری را آموخت و هیچ گونه خطری افراد را تهدید نمیکند.

امتیاز 2.72/5