• 13 مهر، 1400
  • اخبار و مقالات

ايا به اين فكر كرده ايد كه ویژگی های یک خلبان حرفه ای چيست؟ چه كسي پتانسيل خلبان شدن را دارد؟ کمتر کسی هست که در دوران کودکی و نوجوانی عشق خلبان شدن و آرزوی پرواز را در سر نداشته باشد ولی آدم های خوش شانسی که به این آرزویشان میرسند تعدادشان زیاد نیست. در همه دنیا این شغل پرستیژ و وجهه بالایی دارد ولی باید گفت این شغل خالی از خطر و استرس هم نیست. کسی که مسئولیت هدایت و کنترل یک پرنده آهنی غول پیکر را قبول میکند که میلیون ها دلار ارزش دارد باید از هر نظر شرایط پذیرفتن این مسئولیت سنگین را داشته باشد.

اگر میخواهید خلبان شوید باید وارد رشته هوانوردی شوید و یکی از شاخه های آنکه خلبانی است را انتخاب کنید. شما برای تحقق به روهایتان میتوانید با شرکت و قبولی در آزمون های دانشگاه سراسری و یا از طریق مراکز آموزشی اقدام کنید. با این تفاوت که با ورود به دانشگاه سراسری شما خلبان نظامی هستید و در حوضحه خلبان جنگی، آموزشی یا مسافربری آموزش میبینید و ورود زنان به این دانشگاها ممنوع میباشد اما در مراکز آموزشی زنان هم میتوانند شرکت کنند. در این آموزشگاه ها بعد از گذراندن دوره خلباني تئوری وارد مرحله عملی میشوید که پس از حداقل 50 ساعت پرواز آموزشی اولین مدرک یعنی پی پی ال یا گواهینامه شخصی خود را میگیرید و بعد از آن میتوانید به دریافت مدرک سی پی ال یا گواهینامه تجاری بپردازید. اما با دریافت این مدارک ها گذراندن دوره آی آر که به عملکرد ابزارها و آموزش در شرایط جوی بد هوایی میپردازد الزامی میباشد.

شرايط براي شركت در دوره خلباني :

در ورود به رشته خلبانی باید حداکثر 20 سال داشته باشید و دارای قد 165 سانتی متر باشید. داشتن نوار قلب و مغز سالم الزامی میباشد همچنین باید دارای چشم هایی با دید بالا و کوررنگی نداشته باشد. گوش، حلق و بینی باید از سلامت جسمانی کاملی برخوردار باشد. در بدو ورود به رشته خلبانی حتی دندان ها شما هم مورد معاینه قرار میگیرد زیرا نداشتن دندان های جلو در فشار جو بالا باعث ایجاد حالت تهوع میشود و داشتن بیش از 3تا4 دندان ترمیمی مشکلاتی را در حین پرواز به وجود می آورد.

یک خلبان حرفه ای به چه مهارت هایی نیاز دارد و باید چه دانشی داشته باشد؟

تمامی افراد هنگامی که میخواهند وارد شغلی شوند با گذراندن دوره های آموزشی مهارت هایی را به دست می آورند که شغل خلبانی هم از این قضیه مستثنی نمیباشد و یک خلبان باید دارای مهارت هایی باشد که در این متن به چند مورد آن اشاره میکنیم.یک خلبان حرفه ای باید مهارت این را داشته باشد تا در شرایط بحرانی با عکس العمل مناسب و حفظ آرامش اوضاع را مدیریت کند.

خلبان ها نسبت به شغلی که دارند در تمامی کشورها در حال پرواز هستند پس بنابراین مکالمات با برج مراقبت و یا با سایر کادر تخصصی پرواز نیاز به تسلط زبان بین المللی یعنی انگلیسی دارد که خلبان این مهارت را می آموزند. تجربه نشان داده است داشتن فضایی آرام در محیط کار میتواند کیفیت کار را بسیار بالا ببرد. یک خلبان هم باید توانایی ارتباط خوب بین خدمه پرواز و مسافران هواپیما را داشته باشد و فضایی امن و آرامی را برای کارکنانش به وجود آورد.

داشتن مهارت كافي يكي از مهمترين ویژگی های یک خلبان حرفه ای ميباشد. مهمترین مهارتی که باید یک خلبان داشته باشد توانایی خواندن نقشه ها و تصاویرهای سه بعدی میباشد.مهارت استفاده از تمامی توانایی خود، دقت زیاد، توجه به جزئیات و هماهنگی بین چشم و دست میتواند در مواقع بحرانی و حساس بسیار موثر باشد و از حوادث خطرناک جلوگیری کند.

به پرواز در آوردن هواپیما کاریست گروهی که افراد متعددی مانند کمک خلبان، مهندس پرواز، مهماندار، مامور امنیت پرواز و کارشناس برج مراقبت گرد هم آمده اند و یک خلبان باید مهارت کافی را برای همکاری کامل و بدون نقص این کارکنان داشته باشد.توانایی درک و انجام کلیه دستورات بخش کنترل ترافیک هوایی را آموخته باشد. در یک پرواز موفق خلبان باید اطلاعات واضح و درست را به خدمه پرواز و مسافران دهد.

یک خلبان حرفه ای باید چه ویژگی های شخصیتی داشته باشد؟

خلبانی شغلی است پر از هیجان که اغلب افرادی که به دنبال کسب این شغل هستند از انجام کارهای جسورانه و حیرت انگیز لذت می برند و با ضریب هوشی فنی و ارتباط بالایی خود وارد این شغل جذاب و باکلاس میشوند. یکی از مهم ترین ویژگی شخصیتی یک خلبان حرفه ای را میتوان مسئولیت پذیری آن دانست که یک خلبان با حفظ جان مردم و خدمت به آن ها میتواند از این ویژگی پیروی کند. همچنین توانایی مدیریت، حفظ آرامش و خونسردی در موقعیت های بحرانی و بروز حادثه میتواند یکی دیگر از ویژگی های شخصیتی یک خلبان باشد.

امتیاز 2.76/5